Välj en sida

höga krav

Är endast det bästa gott nog? Jämför du dig ständigt med andra? Testa om du har för högra krav på dig själv.

Kanske är det dina arbetsuppgifter på jobbet. Kanske är det strävan efter att alltid ha det fint hemma. Kanske är det planeringen av din semester. Kanske är det, mycket möjligt, alltihop och lite till – saker som ska vara perfekt i ditt liv. Inget lämnas åt slumpen – allt är väl planerat, genomfört och dina mål är tydligt uppsatta. Du levererar gång på gång och alla är nöjda med dina prestationer. Alla utom du.

Du har genom åren fått bekräftelse för hur duktig du är, men du strävar ständigt efter att överträffa dig själv. Och rädslan att misslyckas finns alltid där. Kanske har du till och med märkt att strategin inte för dig dit du önskar. Du känner dig sällan tillfredsställd. Istället upplever du både stress, oro och stundvis förtvivlan.

Känner du igen dig? Förmodligen upplever du vad som i folkmun kallas för prestationsångest. En rädsla för att misslyckas eller inte leva upp till sina egna eller andras förväntningar. Man kan också vara rädd för att bli ”påkommen” med att inte duga. Många med orimligt höga krav på sig själva är också perfektionister.

Höga krav

Nedan har vi sammanställt några punkter som kännetecknas vid prestationsångest:

1. Du har negativa och överdrivna tankar om att misslyckas. Tankarna finns både före, under och efter en prestation.
2. Du har fått stressignaler från kroppen på att du behöver ta det lugnt. Exempelvis svårt att andas, svettningar och sömnsvårigheter.
3. Du jämför dig ofta med andra och deras prestationer.
4. Du litar inte på att det du levererar är bra nog, och är aldrig helt nöjd.
5. Du har börjat undvika situationer där du får utmana din förmåga i rädslan av att göra fel.
6. Du måste ha full kontroll.
7. Du lämnar skuld på dig själv när något går fel, och lämnar inget åt slumpen.
8. Du saknar din positiva sinnesstämning.

Stämmer fler än tre punkter in på dig ställer du förmodligen för höga krav på dig själv.

Må bra

Viktigt att poängtera är – det är inget fel med att vilja sitt bästa och att leverera god kvalitet. Det är när det börjar påverka dig negativt som det har gått över styr. Har du börjat nervärdera dig själv, känner en inre stress och inte längre är ditt glada jag är det dags att börja fundera på hur du kan återfå balansen. Här är våra bästa tips:

1. Träna på medkänslan till dig själv. Behandla dig själv som du skulle behandlat din bästa vän. Uppmuntra med ”det här är bra nog” istället för att gå på med piskan.

2. Träna på att se milstolparna. Fokusera på det du faktiskt åstadkommit istället för det som du inte har gjort.

3. Jämför dig bara med dig själv och ingen annan. Kom ihåg att livet inte alltid är det vi visar upp på sociala medier.

4. Fysisk aktivitet sänker stressnivåerna i kroppen. En promenad kan göra underverk i pressade situationer!

5. Glöm inte att göra saker som får dig att må bra, och som du njuter av.

6. Kom ihåg – du är bara människa!

Läs även:
Stressa ner och må bra – innan semestern
Få tillbaka balansen i livet – må bra!
Saframyl Positive Mood – kosttillskott för känslomässig balans och positiv sinnesstämning

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl