Välj en sida

sömnproblem

Har du ofta svårt att somna? Känner du stress och oro och vaknar lätt under natten? Här är sju knep för att råda bot på sömnproblemen!

1. Den vanliga fällan är att vara aktiv och på högvarv in i det sista innan läggdags. Försök varva ner 1-2 timmar innan du ska sova, så hinner kroppen få ro och du får lättare att somna.

2. Mobilen är en vanlig bov vid sömnproblem. Inte bara att hjärnan matas med massor av information, ljuset från läsplatta, mobil och dator gör dig piggare. Undvik dessa i sängen!

3. Saffran har en lugnande effekt och sägs lindra sömnproblem. I vissa kulturer är det vanligt att dricka saffrans-te innan läggdags för en god natts sömn.

Läs även: 7 fantastiska hälsofördelar med att äta saffran

4. Motion är en viktig komponent för att kunna sova gott. Kroppen behöver återhämtningen när du motionerar regelbundet.

5. Nätter då det absolut inte går att sova, acceptera det istället för att stressa upp dig och titta på klockan. Chansen att somna ökar om du försöker att slappna av.

Läs även: Tre enkla knep för att koppla av i sinnet (och bli mer positiv)

6. Kroppen mår bra av rutiner och att hitta sin egen rytm. Försök att gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag.

7. Ligger du ofta och grubblar över jobb? Andningsövningar, mindfullness eller att försöka tänka på ett härligt minne underlättar när tankarna far runt.

Läs också:
11 tips för ett liv i känslomässig balans
5 naturliga tips som ger mer ork och energi
Hälsofördelar med D-vitamin (och tecken på D-vitaminbrist)

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl