Välj en sida

positiv

På väg in i en negativ spiral? Känns inget roligt eller lustfyllt? Här är sju saker du kan göra för att bryta det negativa, och bli mer positiv. Kombinera gärna med Saframyl Positive Mood!

1. Tankarna får inte styra dina känslor

Märker du att dina tankar för dig i en riktning som du inte vill gå? Bryt det negativa tankemönstret. Tänk på något som får dig att må bra, och känslorna kommer att följa efter. Kom ihåg, känslor är svåra att styra. Men tankarna kan du påverka. Acceptera inte att negativa tankar ska få ta över ditt liv!

2. Se lösningarna istället för problemen

Är du negativt inställd är det lätt att se problemet i problemet. Välj att vara personen som ser lösningarna! Fråga dig själv om du kan lösa problemet. Går det så gör det. Går det inte så acceptera att det är så. Genom att planera för hur du ska lösa problemet så väljer du också bort negativa tankar.

Läs även: Saframyl Positive Mood – kosttillskott för positiv sinnesstämning och känslomässig balans

3. Våga lämna din comfort zone

Är du inte nöjd med tillvaron? Våga ringa det där jobbiga samtalet, våga testa något nytt eller vad det nu är som kan kännas skrämmande för just dig. Du kommer vara stolt över dig själv efteråt, och du kommer att utvecklas!

Signalerna som kroppen sänder ut ska du ta på allvar. För mycket stress leder på sikt till utmattning.

4. Kartlägg dina glädjeämnen

Vad är det viktigaste i ditt liv? Skriv ner allt som får dig att må bra, och se till att planera in tid i kalendern för just de sakerna. Här är ett roligt test för att kartlägga dina källor till glädje och lycka.

5. Var här och nu – kontrollera din andning

Djupandning ner i magen får dig inte bara att stressa ner, du blir också mer här och nu. Ge dig åtminstone 5 minuter om dagen för att tänka lite extra på din andning. Samtidigt som du djupandas – se till att reflektera över hur det känns i kroppen, vad du ser, vad du hör samt dofter.

Läs även: Tre enkla knep för att koppla av i sinnet

6. Lyft dina bästa egenskaper

Är självförtroendet lite svajigt? Skriv ner tre av dina bästa egenskaper. Be därefter dina nära och kära lista tre av dina bästa egenskaper. Självförtroendet kommer att få sig en boost! Välj sedan ut de tre som du tycker stämmer bäst in på dig. Kanske har flera skrivit samma sak, eller kanske har du blivit påmind om positiva saker som du glömt hos dig själv. Sätt upp dem på kylskåpsdörren eller någon annanstans där du har det lätt synligt.

Det kanske viktigaste av allt – tacksamhet! Fokusera på det du har istället för det du inte har. Du kommer garanterat uppskatta livet mycket mer, och utsöndra härlig energi till både dig själv och andra!

7. Nya utmaningar ska var lustfyllt!

När du ställs inför någonting nytt – exempelvis ett nytt jobb, nya arbetsuppgifter eller en ny relation – kan det ibland kännas både olustigt och stressande. Anledningen kan exempelvis vara att du blir rädd för att du inte har kontroll. Det kan också kännas frustrerande om du önskar att se det positivt men oroar dig mer än du gläjds. Tips! Acceptera att det är som det är, hur du känner och försök tänka positivt.

Har du svårt att hitta tillbaka till ditt glada jag?
11 tips för att Må Bra!
Mota bort vårdeppigheten – maten som höjer lyckonivån

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl