Välj en sida

stress-tonaring-2

Allt för många tonåringar känner sig stressade i dag. Vi sammanställer tecken för när stressen gått för långt, och hur du kan hjälpa din tonåring att stressa ner.

Lite nervositet inför exempelvis en redovisning eller ett matteprov är självklart inte skadligt. Stress kan i viss mån få oss att prestera bättre. Men långvarig stress utan återhämtning är skadligt för kroppen. Nedan redogör vi för några tecken på när stressen gått för långt, som är bra att hålla koll på.

Tecken på osund stress

  • Svårt att somna på nätterna
  • Vill inte gå upp på morgonen
  • Nedstämd
  • Ofta orolig
  • Ofta förkyld
  • Spänd i kroppen, nacke och axlar
  • Klagar mycket på huvudvärk
  • Ofta ont i magen

utbrand_2

Vanlig stress hos tonåringar – och hur du kan hjälpa

Vänner och fritid, utseende och att ”hitta sig själv” är exempel på vanlig stress hos unga. Vad du generellt alltid kan göra är att agera stöd i alla lägen, och vara den trygga punkten din tonåring kan vända sig till. Hjälp honom eller henne att sortera tankarna, var ett bollplank eller hitta någon utomstående person som kan hjälpa till om det behövs.

Prestationskrav i skolan
Den kanske vanligaste stressen hos unga. Visst är det bra om din tonåring är ambitiös och presterar väl med sina studier. Men blir kraven orimligt höga – med stress, oro och/eller nedstämdhet som påföljd är det viktigt att agera.

Det här kan du göra: Ha en dialog och ställ frågor för att få en inblick i om beteendet är sunt eller osunt. Vilka krav ställer din tonåring på sig själv? Hur mycket förväntar denne sig att hinna med på en dag? Och finns tid för återhämtning mellan skola och hemmastudier med på schemat? Sätt gränser för hur länge din tonåring får lov att plugga på kvällarna, förklara att det viktigaste är ett godkänt och håll koll på eventuella överprestationer.

stress, tonaring

Sociala medier
Det finns såklart många bra saker att säga om sociala medier, men de skapar också en stress av att ständigt vara tillgänglig och uppkopplad. Dagens tonåringar är uppväxta med mobilen. Till och med när det är dags för paus åker mobilen fram. Istället för att låta hjärnan vila utsätts den istället för att ta in en massa information, vilket gör det svårare att koppla av. Scrollande på mobilen kan förklaras som passiv vila – vi får inte den återhämtningen vi behöver.

Sociala medier är i många fall också en förskönad värld, där alla vill visa sina bästa sidor – så också din tonåring. Det är vanligt att jämföra sig med andra, och bli stressad av den förskönade värld som många målar upp i sociala medier.

Det här kan du göra: Förklara vikten av hur skönt det är att lägga mobilen åt sidan ibland. Ställ frågan: ”du lägger mobilen på laddning, men hur ofta låter du dig själv ladda batterierna?” Påminn också om att sociala medier många gånger är uppmålat med en rad filter. Ibland behöver vi påminna både oss själva som de yngre att verkligheten oftast är någonting helt annat.

Mer läsning om stress:
Tre enkla knep för att koppla av i sinnet (och bli mer positiv!)
7 tecken på utbrändhet
Tips för att komma tillbaka till ditt normala, glada jag

 Saframyl Positive Mood: positiv sinnesstämning och känslomässig balans (för både vuxna och ungdomar)

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl