Välj en sida

lycka

Studier visar att den här goda vanan höjer lyckonivån markant!

Lycka behöver, som vi tidigare nämnt, inte ligga i de stora sakerna. Ny forskning visar exempelvis att tillfällena då vi är som lyckligast är när vi får mysa i soffan med någon vi tycker om, eller när vi grillar med vänner i trädgården.

Med det sagt så går det såklart inte att förringa att lyckan även är total för den som vinner en stor vinst. Men! Samma lyckonivå som att exempelvis vinna en miljon går att få på ett betydligt enklare sätt. Nämligen genom en enkel vana – ordentligt med sömn!

En stor vetenskaplig studie från University of Warwick i Storbritannien visar nämligen att den långsiktiga lyckoboost vi får av en miljonvinst kan jämföras med hur mycket bättre vi mår av att förbättra vår nattsömn. (!) Det handlar alltså inte om någon temporär eufori, utan ökningen i lyckonivåer som kvarstår långt efteråt.

Hur mycket sömn vi behöver är väldigt individuellt. Vissa klarar sig på sex timmar, vissa behöver åtta. Vad det handlar om är att försöka prioritera regelbundna sömnvanor där vi får ordentligt med vila.

sömnproblem

Och egentligen är det inte så konstigt. Sömn är kroppens chans för återhämtning, och får vi inte den blir vi både utmattade, trötta och nedstämda. Likaså har såklart kosten och fysisk aktivitet en avgörande roll för välbefinnandet.

Läs även: Bli gladare och må bra – med saffran

Så, hur svårt det än är att slita sig från den där spännande serien på Netflix, eller prioritera en tidigare nattsömn genom att skippa telefonen i sängen – nog är det värt det om det långsiktigt höjer lyckonivån! Har du ändå svårt att sova? Här är våra 7 bästa tips för en bättre sömn!

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl