Välj en sida

shutterstock_155610641

Har du en dålig dag? Svårt att ändra på humöret? Här är åtta tips för att bli ditt glada jag igen!

1. Fake it til you make it

Det kan vara svårt att tvinga sig till att tänka positivt, och kan också skapa en stress i sig. Så gå i omvänd ordning – testa att ”lura” dig själv genom att le, och du kommer garanterat att blir lite gladare! Du skapar också en vänlig atmosfär omkring dig.

2. Gör saker som du gillar att göra

Hur stressig dagen än är – se till att boka in tid för dig själv där du får göra precis det du känner för. Om det så handlar om att se din favoritserie, fotografera, läsa en bra bok eller baka något gott. Få utlopp för det du mår bra av och du muntrar genast upp sinnet!

Läs även: Mota bort vårdeppigheten – Maten som höjer lyckonivån

3. Skicka ett kärleksfullt sms till någon du tycker om

Kanske bästa starten på dagen – skicka fina ord till vänner och familj eller varför inte en kollega? Önska dem en fin dag eller motivera med ”Det här gjorde du bra” eller ”jag måste bara säga att…” Genom att göra någon annan glad så blir du själv också gladare! Du får garanterat också något upplyftande tillbaka!

4. Var snäll mot dig själv

Att ständigt piska sig själv med nedlåtande tankar är förödande för både självkänslan och humöret. Uppmuntra dig själv och tänk på allt som är fantastiskt med just DIG, istället för att tänka på det du inte kan eller är. Och kom ihåg att du inte är dina prestationer!

Läs även: Tre enkla knep för att koppla av i sinnet (och bli mer positiv!)

5. Lyssna på glad musik

Samla alla dina favoritlåtar i en lista och släng på den så fort du är på dåligt humör, samt på vägen till och från jobbet. Det ger dig genast ny energi!

6. Ta en paus med ett roligt videoklipp

Har du ramlat över en video som är så rolig att du skrattar tills du gråter? Spara den! Ett sånt klipp är guld värt att ta fram när du är på dåligt humör.

7. Ta vara på dagsljuset

Sol eller inte – dagsljus är bra för ditt välbefinnande. Försök att vistas utomhus 30 minuter och du får ny energi! Varför inte ta med en god vän ut på en promenad?

8. Skriv ner tre saker som varit bra med dagen

Likaså tre positiva saker om dig själv och vad du är tacksam för i ditt liv. En liten summering innan du går och lägger dig som gör att du väljer att fokusera på det positiva med dagen framför det negativa. Vi lovar – det kommer få dig att sova gott!

Läs även:
Sömnproblem? 7 tips för en bättre sömn
Hälsofördelar med D-vitamin (och tecken på d-vitaminbrist
7 fantastiska hälsofördelar med att äta saffran

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl