Välj en sida

Signalerna som kroppen sänder ut ska du ta på allvar. För mycket stress leder på sikt till utmattning.

Stressad och allmänt i obalans? Signalerna som kroppen sänder ut ska du ta på allvar. För mycket stress leder på sikt till utmattning.

Vi lever i ett högpresterat samhälle. Vi ska briljera på jobbet, räcka till för våra nära och kära, gärna se tipp topp ut, träna och ha en rolig fritid. Samtidigt ska vi också visa hur lyckliga vi är på sociala medier. Det är inte konstigt att vi känner oss stressade, utmattade och orkeslösa i perioder. Känner du igen dig?

Kroppen är fantastisk! Den känner av stressen och försöker skicka varningssignaler. Det är vanligt att ignorera dem, men utan återhämtning kommer kroppen bli utmattad, och på sikt kan det också leda till utbrändhet. Ta varningssignalerna på allvar!

Sju signaler på alldeles för mycket stress:

1. Du glömmer saker
2. Du blir lätt irriterad
3. Du har svårt att koncentrera dig
4. Du har svårt att somna och vaknar flera gånger under natten.
5. Stressmage, hjärtklappning, ont i nacken, känslig för ljud och ljus.
6. Du känner dig otålig och orkar inte lyssna på andra.
7. Ingen energi. En trötthet som inte går att vila bort, du känner dig utmattad.

Relaterat: 7 tips för en bättre sömn

Tips för att må bra:

– Boka in ledig tid i kalendern som är helt kravlös. Prioritera återhämtning och vila.
– Våga säga nej till aktiviteter, eller till och med ställa in. Lyssna på kroppen!
– Meditation och yoga ger dig kontroll över andningen.
– Fysisk aktivitet är nyckeln för både din fysiska som mentala hälsa.
– Vila inte med telefonen. Den så kallade passiva vilan, där hjärnan ständigt matas med information.

Mer läsning om stress och utmattning:
Tre enkla knep för att koppla av i sinnet
Så hjälper du din stressade tonåring
Tips för att komma tillbaka till ditt glada jag

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl