Välj en sida

utbrand

Utbrändhet har tyvärr blivit en allt vanligare folksjukdom. Långvarig och negativ stress medför en rad kroppsliga som psykiska symtom. Här kan du läsa mer om dem.

Stress utsätts vi alla för, och för det mesta brukar vi kunna hantera den så länge vi kan balansera den med lika mycket återhämtning. Men får inte kroppen den återhämtningen, och du stressar under en längre tid, kommer kroppen till slut att signalera att allt inte står rätt till. Det kanske mest välkända ordet för att beskriva tillståndet är ”utbrändhet”, men i vården används numera begreppet ”utmattningssyndrom”.

Här är 7 varningstecken på att du kan ligga i riskzonen för utmattningssyndrom:

1. Du är lättirriterad, känner oro och är nedstämd.
2. Du glömmer bort saker, har svårt att koncentrera dig och planera samt genomföra uppgifter.
3. Du sover dåligt. Du har svårt för att somna och/eller vaknar många gånger under natten.
4. Du är ständigt trött, och känner att tröttheten inte går att vila bort.
5. Du känner dig yr och matt.
6. Du lider av ångest.
7. Du känner dig deprimerad.

Det är vanligt att varningssignalerna smyger sig på under en tid, men de kan också slå till dramatiskt, och man ”går in i väggen”. Det kan yttra sig som att man plötsligt har svårt för att exempelvis låsa upp en dörr och har svårt att orientera sig. Man kan också känna stark oro, ångest och yrsel.

Stämmer några av dessa symtom in på dig så ska du ta dem på allvar. Misstänker du att du har eller håller på att få utmattningssyndrom ska du kontakta vårdcentralen eller ringa 1177 för rådgivning. Kom ihåg att du bara finns i ett exemplar – var rädd om dig!

Här kan du läsa mer om stress:
Saknar du din positiva sinnesstämning?
Jobbet stressar fler kvinnor än män
Känslomässig balans och obalans

Källa: 1177.se

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl